Nanna van Blaaderen © 2015 lisahardon. All rights reserved.

De hedendaagse breimode van Nanna van Blaaderen

Het werk van Nanna van Blaaderen was voor mij nog onbekend, tot dat ik onlangs een artikel las over de Woolmark Prize. Als finalist van deze prijs ter stimulering van de ontwikkeling van merino wol, maakt ze kans om haar collectie wereldwijd te promoten en te verkopen. Haar werk grijpt terug naar de tijd dat Nederland nog een bloeiende textielindustrie kende, probeert deze te eren en te ontwikkelen voor de toekomst.

De textielindustrie in Nederland bloeide op ten tijde van de Industriële Revolutie, toen op grote schaal handwerk vervangen kon worden door machines. In Twente en Brabant schoten de textielfabrieken als paddenstoelen uit de grond. Hoewel de oorlogen in de eerste helft van de 20e eeuw voor een flinke deuk in het succes zorgden, vormde textiel tot en met de jaren 50 een belangrijk Nederlands exportproduct. Met de opkomende mogelijkheid om productie uit te besteden naar lagen lonen landen, werd dit in de daaropvolgende decennia echter snel minder. De focus kwam op Oost-Europa en Azië te liggen, waar het spinnen van wol en machinaal breien veel goedkoper kon. De Nederlandse textielindustrie, die ooit zo bloeiend was, stierf langzaam uit.

Behoud van erfgoed: Textiellab en Woolmark

Verschillende instituten proberen daarom het Nederlandse erfgoed en deze eeuwenoude technieken te bewaren, en te vertalen naar de toekomst. In de ontwerpwereld is een interesse in ambachten al geruime tijd een belangrijke stroming. Het Textielmuseum in Tilburg met het beroemde Textiellab werkt dagelijks met ontwerpers aan innovatieve vertalingen van oude technieken, met veel fantastische voorbeelden als resultaat. Denk bijvoorbeeld aan projecten met Borre Akkersdijk, Scholten & Baijings, Christien Meindertsma en Viktor&Rolf, waarbij de grenzen van textielontwikkeling telkens worden opgerekt.

Internationaal gezien houdt de Woolmark Company zich actief bezig met het behoud en de ontwikkeling van breitechnieken. Woolmark Company is een Australische organisatie met een inmiddels internationaal bekend logo / keurmerk op het gebied van merinowol. Bovendien organiseren ze ieder jaar de Woolmark Prize, ter promotie van dit materiaal. Middels een internationale wedstrijd worden uit verschillende landen over de hele wereld ontwerpers geselecteerd om mee te doen met de grote finale. Na een nationale competitie ontvangen de finalisten een budget van €30.000 om een capsule collectie te ontwikkelen. De collectie van de uiteindelijke winnaar zal over de hele wereld worden gepromoot en verkocht.

Dierenhuid gemaakt van wol 

01

Een van de twee finalisten uit Nederland is Nanna van Blaaderen. Met inmiddels 10 collecties op haar naam timmert ze flink aan de weg. Haar interesse voor wol en breien ontwikkelde zich al tijdens haar opleiding aan de Willem de Kooning Academie, die ze in 2011 afrondde. Na ervaring te hebben opgedaan bij internationale modelabels zoals Maison Martin Margiela, startte ze haar eigen label. De focus kwam te liggen op breiwerk, geïnspireerd door de natuur en dierenwereld en gebaseerd op waardes als kwaliteit en duurzaamheid. Ze werkt uitsluitend met merino wol, dat zacht is en niet gaat pillen. Met haar ambachtelijk gemaakte collecties vertaalt ze de schoonheid van de natuur naar comfortabele ontwerpen. Anders dan veel andere solo ontwerpers combineert ze in haar label mode met ‘home wear’: kussens, dekens, handdoeken en tapijten.

Nanna van Blaaderen

De collecties stralen rust uit, zijn minimalistisch, tijdloos en geven een gevoel van luxe zonder protserigheid. Achter de uitstraling van het merk gaat ook veel innovatie schuil. Het label Nanna van Blaaderen is aangesloten bij Knitting Holland, een ledenorganisatie binnen branchevereniging Modint waar innovatie in de brei-industrie wordt gesteund en kennis wordt gedeeld. Bovendien heeft van Blaaderen ook met het Textiellab gewerkt en zich daar gebogen over de ontwikkeling van het breien. De zoektocht richtte zich met name op een manier om het dierlijke terug te laten komen in de stof en om de schoonheid van de natuur te tonen. Hoewel je daarbij natuurlijk kan kiezen voor prints, ging het hier nadrukkelijk om een 3D visualisatie. Het resultaat kwam in de vorm van een stof met bobbels, ribbels en kabels die doet denken aan een dierenhuid. Op deze manier is van Blaaderen er in geslaagd een manier te ontwikkelen om bont met wol te kunnen nabootsen. Een ontdekking die erg goed is gelukt en bovendien zeer waardevol is.

Voorlopig is de verkoop van haar producten alleen nog op aanvraag, maar ze is hard bezig haar merk op de bouwen. Daar hoort ook een goed doordachte salesstrategie bij die aansluit bij het merk, met hopelijk binnenkort de eerste verkooppunten. De Woolmark Prize heeft in ieder geval al voor veel aandacht gezorgd. Hopelijk werkt de prijs als stimulering en gaan we nog veel van dit veelbelovende label horen.

www.nannavanblaaderen.com

02         02 (2)